Get Adobe Flash player

Kategorier

Seneste indlæg

Se kommentarer

image_pdfimage_print

Kokosolie

 

7 gode grunde til at bruge kokosolie

29 juni , 2013 – af Jane – Kategori: KetoseKokosolieLCHFsundhed – Skriv kommentar

coconut

I dag får du syv gode grunde til at invitere kokosolien ind i dit køkken og ind i dit liv, hvis du ikke allerede har gjort det. Måske kan du huske noget med, at kokosolie har haft et skidt ry i årevis, for den var jo spækfyldt med det onde, onde mættede fedt. Well, gæt igen. Du finder næsten ikke nogen sundere olie end kokosolien – ja, det skulle da lige være fiskeolien, men den kommer jeg såmænd også lige omkring.

 

7 GODE GRUNDE TIL AT BRUGE KOKOSOLIE

 

1. Kokosolie giver god energi
Kroppen kan anvende kokosolien som energi langt hurtigere end andre fedttyper. Det skyldes kokosoliens store indhold af mellemkædede fedtsyrer, som hurtigt og nemt optages i kroppen. Det betyder også, at kokosolie bruges som energi frem for at blive lagret som fedt.

 

2. Kokosolie virker svampe- og bakteriedræbende
Kokosolie indeholder den meget eftertragtede laurinsyre,  som er kendt for sin unikke antivirale, svampe- og bakteriedræbende virkning. Virkningen forstærkes efter sigende, hvis du kombinerer med A-vitamin fra forskelevertran (fx Cod Liver Oil). Det mener forfatterne til den meget spændende og kokoshyldende bog Eat Fat, Lose Fat.

 

3. Kokosolie styrker fordøjelsen og immunforsvaret
Det er igen de mellemkædede fedtsyrer, der støtter fordøjelsen og en god fordøjelse er altafgørende for et godt immunforsvar. Kokosolie har ved flere lejligheder vist sig gavnligt for dem, som lider af sygdomme som irritabel tyktarm og Crohn’s.

 

4. Kokosolie giver spændstig hud med færre rynker
Mættet fedt i kosten er essentielt for at bevare en spændstig hud. For mange flerumættede fedtsyrer (planteolier) kan derimod gøre cellerne slappe og føre til rynker. En personlig note her er, at jeg stadig har til gode at se dette i praksis. Forstå mig ret, jeg er fint tilfreds med min hud, men det er ikke ligefrem sådan, at folk uopfordret udbryder, om det virkelig kan passe, at jeg er 36. På den anden side kan man jo ikke vide, hvordan man ville have set ud, hvis man havde valgt anderledes.

 

5. Kokosolie øger stofskiftet
Hvis du lider af en underaktiv skjoldbruskkirtel (ansvarlig for bl.a. stofskiftet), er kokosolie din nye ven. Kokosolie alene kan nemlig forbedre skjoldbruskkirtlens funktion. Kombinerer du derudover kokosolien med Cod Liver Oil som er rigt på A-vitamin, giver du skjoldbruskkkirtlen de fedtsyrer, den skal bruge for at fungere optimalt.

 

6. Kokosolie er god for dig med galdeblæreproblemer
Kroppen skal ikke bruge galde for at optage kokosolien, ligesom den skal med fx mættet animalsk fedt. Kokosolie er derfor ideel for dig, der allerede har galdeblæreproblemer, men som gerne vil prøve kræfter med LCHF, men som har svært ved at spise mættet fedt. Du kan have gavn af at starte med kokosolie og lave en lidt langsommere optrapning med det animalske fedt.

 

7. Kokosolie er ketosefremmende
I disse dage hvor ketose er så populært, er det da værd at have med, at kokosolie er ekstremt ketosefremmende. Det er ikke noget jeg finder på. Det kan man både læse om i denne spændende bog, og jeg har såmænd også testet det på egen krop. Jeg har været en tur ude af optimal ketose og var på vej ind igen med morgenværdier omkring 1.0. Efter at have snacket på syndige kokossnacks, tog jeg en måling om eftermiddagen, og den var steget til 2,3. Jeg har ikke tidligere set mine værdier stige så heftigt over så kort tid. Næste morgen var jeg tilbage til 1.2.

 

Så ind med kokosolien. Om du foretrækker den med eller uden smag er en smagssag. Personligt foretrækkker jeg den uden smag som stegeolie og den med smag i andre sammenhænge

Hvilken kokosolie?

Heldigvis er kokosolie igen ved at blive stueren efterhånden som forskerne bliver klar over dens sundhedsfremmende egenskaber.

Men kokosolies kvalitet kan variere meget alt efter hvilken slags nødder, der bruges, hvordan det udvindes, om olien yderligere forarbejdes og mange andre faktorer, der allesammen spiller en stor rolle for, hvor sund olien er.

Vi har afsøgt markedet og har fundet en førsteklasses koldpresset kokosolie.

Den er ikke blot statskontrolleret økologisk, den lever også op til alle vore strenge kvalitetskrav, hvilket vil sige, at den ikke indeholder nogen form for GMO, at den ikke har været udsat for forarbejdning som f.eks. blegning, afduftning, raffinering eller hærdning – samt at den selvfølgelig har en rigtig god smag.

Til fremstillingen bruges udelukkende friske kokosnødder (ikke tørret kokos som mange andre olier laves af), der høstes på en landegn på Filipinerne langt fra byer og andre kilder til forurening.

Den gode koldpressede ekstra jomfru kokosolie har en rigtig lækker duft og smag og finder flere anvendelsesmuligheder:

• I stedet for andre olier, smør eller smørerstatninger o.s.v. i al bagning, stegning og anden madlavning eftersom det er en stabil olie, der kan tåle høj varme.

• Som ingrediens når man presser saft og laver smoothies.

• Den dufter og smager så godt og har så mange helbredsmæssige fordele, at nogen spiser den som den er med ske eller bruger den i stedet for andre olier i salaten.

• Som massageolie.

• Som creme på tør hud for at opnå en sundere, glattere og yngre udseende hud.

• Som mild og effektiv makeup-fjerner.

• Som olie i badevandet.

Ved temperaturer under 24 C. er kokosolien fast som smør, og når temperaturen kommer over 24 C. bliver den flydende. Olien tager ikke skade af at skifte fra den ene tilstand til den anden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.